jueves, 23 de octubre de 2008

Per aquest camí no anem bé


Recomano la lectura d'aquest article que avui publiquen l'Òscar Messeguer i l'Ester Valcárcel a l'edició tarragonina d'El Punt. Em sembla inversemblant que en ple segle XXI continuem amb batalletes que semblen del XIX. La millor frase: "Ja hi som, amb les visions municipalistes. Quan tothom s'omple la boca que la tendència metropolitana del Camp de Tarragona és el que realment sembla irreversible"



El nom no fa la cosa


Les discrepàncies per batejar la futura estació del sud de l'aeroport mostren, un cop més, que la històrica i anacrònica rivalitat entre Tarragona i Reus encara no s'ha superat


Semblava que les discrepàncies entre Tarragona i Reus s'havien deixat enrere amb l'objectiu d'abordar els reptes urbanístics i infraestructurals amb una visió conjunta del territori, però les propostes per batejar la futura estació del sud de l'aeroport de Reus, on confluiran els trens d'alta velocitat, el ferrocarril convencional i el tramvia del Camp en un nucli intermodal ferroviari de gran importància, han tornat a posar de manifest que la històrica rivalitat entre les dues ciutats encara no està superada. Després de les discrepàncies entre els dos alcaldes –i això que ara tots dos són socialistes– per incorporar o no el nom de Tarragona o de Reus a la denominació de la futura terminal, ahir va arribar el torn de la Cambra de Comerç reusenca, que va atiar encara més el petit incendi i va anunciar que el nom més indicat és Reus Costa Daurada, tant per a la nova estació com per a l'aeroport. El president de la Cambra, Isaac Sanromà, considera que aquesta és «la millor opció per situar geogràficament aquestes dues instal·lacions». «La marca Costa Daurada té una forta implantació en l'àmbit turístic», manifestava Sanromà, que va afegir que el nom de Reus «és irreversible» perquè els dos equipaments es troben al terme municipal d'aquesta ciutat. Ja hi som, amb les visions municipalistes. Quan tothom s'omple la boca que la tendència metropolitana del Camp de Tarragona és el que realment sembla irreversible i que, per tant, s'ha de pensar i actuar en clau supramunicipal, només cal que un d'ells –Ballesteros va obrir el foc– digui blanc, perquè l'altre digui negre.


BATALLA ENTRE CAMBRES El president de la Cambra de Reus assegurava que aquesta proposta, la seva, s'ha consensuat amb diversos ajuntaments i associacions empresarials i que es continuarà buscant suports, però de moment, per si de cas, ja diu que el nom de Reus és innegociable i, a més a més, s'ha oblidat de comentar la seva iniciativa a la Cambra de Comerç de Tarragona, que més que valorar el nom proposat per la Cambra reusenca va denunciar que aquesta «hagi anunciat el nom d'una infraestructura tan important i que ens afecta a tots de manera unilateral». El president de la Cambra de Tarragona, Albert Abelló, va avançar que pròximament anunciaran la seva proposta, tot i que va deixar clar que aquesta infraestructura «no és únicament de Reus i ens ha d'identificar a distància». És a dir, que les tres cambres de comerç del territori han fet pinya a l'hora de pressionar el govern per demanar infraestructures, però ara resulta que les de Tarragona i Reus són irreconciliables, no per la situació d'una estació de tren que ha de ser clau sinó pel seu nom.


VA COMENÇAR BALLESTEROS Estació Costa Daurada-Tarragona és el nom que l'alcalde tarragoní, Josep Fèlix Ballesteros, vol per a l'estació i la primera proposta que ha exercit de detonant de la guerra de nomenclatures. Les intencions de Ballesteros, expressades en una conferència a Tribuna Barcelona, han fet que les autoritats de Reus sortissin en defensa de la seva ciutat. L'aposta de Ballesteros va agafar de sorpresa l'alcalde de Reus, Lluís Miquel Pérez, que va reconèixer que encara no tenia cap nom pensat, al·legant que s'està treballant «en altres qüestions de major importància», tot i que no es va saber estar de dir que «a ningú se li escapa que l'estació ha de portar el nom del topònim del terme municipal en què està instal·lada».


COSTA DAURADA I PUNT Veient el panorama, el grup municipal de CiU de Reus es va posar les piles per formar part de la nova polèmica i dilluns passat enviaven un comunicat proposant que el nou equipament es digui Ciutat de Reus. La proposta dels convergents reusencs, però, no coincideix amb la dels seus companys de partit de Tarragona, que tot i que encara no s'han parat a pensar un nom per a la nova estació, el seu portaveu, Joan Aregio, manifestava ahir que la denominació hauria de ser «més senzilla» i que amb Costa Daurada n'hi hauria d'haver prou per anomenar el nou equipament.El que sembla clar és que no s'ha escrit l'últim capítol de la polèmica. A més a més, és d'aquelles qüestions en què tothom, i això vol dir tothom, hi pot dir la seva. El nom no fa la cosa, però potser hi ajuda.